onsdag, marts 11, 2009

Så er jeg tilbage på bloggen


Efter 2 måneders forrygende ferie i Vietnam og Cambodia er jeg atter tilbage på jazzbloggen.
Der er kommet en stribe danske jazzplader i perioden, som skal have nogle ord med på vejen. Jeg har efter hjemkomsten allerede rålyttet til en del af dem og vil selvfølgelig skynde mig at skrive om dem.
Om et par måneder fylder min blog 5 år, det er stadigvæk sjovt og ikke mindst givende, at skrive om den musik jeg holder allermest af.
Jeg håber på at høre fra jer, hvis I har et tip om noget jazzet, jeg skal skrive om.

Blood og Mikkelborg
Big bandet med det ustyrligt lange navn Blood Sweat Drum 'n' Bass Big Band, spiller med legenden og trompetisten Palle Mikkelborg ved sommerens jazzfestivaller i Kongsberg, København op Århus. Mikkelborg kan ved samme lejlighed fejre sit 50 års musikerjubilæum og Miles Davis værket Aura's 25 års jubilæum -mon pladeselskabet Columbia laver en lækker jubilæumsudgave, som de lige har gjort med Kind of blue?
Palle Mikkelborg og BSDnBBB spillede sammen for første gang, sidste år i åbningsugen på det ombyggede herningensiske spillested Fermaten, hvor det var den lokale jazzklub Moor Jazz's store drøm og ønske at se netop Mikkelborg og big bandet sammen. Det gik heldigvis så godt, at de endnu en gang spiller koncerter sammen.

Iggy Jazz
Punkgodfatheren Iggy Pop udgiver en gang i løbet af foråret en plade der er musikalsk inspireret af pianogodfatheren Jelly Roll Morton. Teksterne og ånden på pladen er derimod inspireret af den franske forfatter Michel Houellebecq. Pladen hedder Preliminaires og udgives af EMI France.

Lovano og Martino på Jazzhouse
Den amerikanske saxofonist Joe Lovano spiller d. 28. 29. 0g 30. maj på Copenhagen Jazzhouse, ifølge bookingbureauet IMN's site. Mon det er med dansk backing? Lovano har tidligere spillet med Ed Thigpen's kvartet herhjemme.
Guitaristen Pat Martino besøger ifølge MTV's koncertkalender Copenhagen Jazzhouse d. 29. april.

Scofield og We Three til Cph Jazzfestival
Guitaristen og publikumsfavoritten John Scofield spiller d. 7. juli til Copenhagen Jazzfestival på Frederiksberg. Koncerten er et led i Scofields turné for den nye plade Piety Street.
Trioen We Three aka. David Liebman på sax, Steve Swallow på bas og Adam Nussbaum på trommer spiller ligeledes på Fredriksberg under jazzfestivalen d. 11. juli.

Ingen kommentarer: