lørdag, februar 18, 2012

Basco: Big Basco (Go' Danish Folk Music)

Jeg har det med folkemusik som jeg har det med traditionel jazz. Jeg lader mig ret hurtigt rive med. Udfordringen for musikken er så, at fastholde min interesse. Jeg mister den ret hurtigt, når et engageret og entusiastisk skolelærerfritidsband drukner i ramasjang og udetaljeret larm. Der er rigtigt mange af den slags orkestre landet over. Derfor er det ikke genrer jeg opsøger ret ofte. En gang imellem er det også tilladt at blive positivt overrasket. Det har Jazz Five og Six City Stompers f.eks. gjort med den traditionelle jazz. Da jeg var på Spot Festival sidste år, løb jeg tilfældigt ind i folkbandet Big Basco, der spillede en guerilla-koncert ude foran Musikhuset. Her stod primatrompetisten Mads la Cour og viste andre sider af sit talent. Jeg hørte en hel koncert med dem senere samme dag. Det var en rigtig god oplevelse.
Nu har jeg så fået deres album til anmeldelse. Normalt hedder de bare Basco men med tilføjelsen af tre blæsere bliver de til Big Basco. Her er Mads la Cour på flygelhorn et af medlemmerne. For jazznørden bliver han indgangen til et band, hvor det musikalske udtryk i høj grad er kollektivt og samlet. Der er flere la Cour-soli spredt ud på pladen. Men det er ikke det eneste der fascinerer og fastholder min interesse hele vejen gennem pladen. De har et tilbagelænet forhold til de forskellige folkemusikstilarter som de erfarent blander sammen. Her er både noget fra skotsk, irsk og amerikansk folk. Men det er den nordiske folkemusik der er fundamentet.
Den australske (med skotsk-engelske aner) forsanger og violinist Hal Parfitt  Murray er uddannet på konservatoriet i Odense, hvor de to andre medlemmer Andreas Tophøj (violin) og Anders Ringgaard Andersen (harmonika og trombone) også har haft deres gang. Mens det sidste faste medlem Ale Carr (på mandolininstrumentet cittern) er fra Sverige. Det er med andre ord nogle gennemmusikalske fyre, jeg ikke vil tøve med at anbefale. De spiller nænsomt, nuanceret og med et overskud af glæde og seriøsitet. De kan både spille solen op om morgenen, som på nummeret Hymne og lægge den i seng igen med den småfunky The Elephant (med lækker la Cour solo).
www.bascoband.com

Ingen kommentarer: