onsdag, februar 15, 2012

Røst: Drømte mig en drøm (From out here music/Gateway)

Gamle (som i meget gamle) danske melodier præsenteres her rent og næsten afklædt af duoen Røst der består af sangerinden Ditte Rønn og pianisten Søren Bebe. Bebe har over nogle albums indenfor de seneste år, overbevist jazzlytterne om sit store potentiale som jazzpianist i sin Keith Jarrett inspirerede trio.
Ditte Rønn synger lige så purt og tyst som sne smukt kan dale langsomt ned fra himlen i tusmørket. Søren Bebe er i melodien og omkring ham vokser tonerne frem som det naturligste. Med enkelte tilføjelser af elektronik, er det udelukkende flygelet som Bebe benytter.
Jeg gik mig ud en sommerdag, Tit er jeg glad, Drømte mig en drøm, Sensommervise og Solen er så rød mor er på duoens repertoire. De er tro mod traditionerne og melodierne. Alligevel fremstår musikken nutidig. Det fungerer ekstragodt på Drømte mig en drøm. Her tør de gå lidt længere. Søren Bebe med effekter på klaveret lyder hen ad Esbjörn Svensson. Det ville ikke genere mig, hvis der kom mere af den slags fra duoen fremover.
roestmusic.com

Ingen kommentarer: