fredag, august 10, 2012

Summer Session 2012 - Rundt hos holdene

Katrine Suwalski, Bob Gulotti og John Lockwood

Min morgenmad blev indtaget i selskab med bloggeren Andrew Dubber, der er inviteret til Summer Session. Han skal komme med idéer til musikerne om hvilken strategi de kan bruge for, at få deres musik ud til lytterne. Han har bloggen andrewdubber.com hvor han også har skrevet om Summer Session. Han har lavet bogen Music in the digital age, der er et must-read for musikeren i den digitale alder. Han gav mig nogle gode idéer til min blog hen over morgenmaden. Det vil du forhåbentlig se frugten af indenfor den nærmeste tid her på Jazznyt.

Efter morgenmaden går undervisningen i gang kl. 12.00 - udenfor denne jazzboble er 12 rimeligt meget op ad dagen, men når der er nogen har spillet til klokken ?? om morgenen, er det nok meget fint. Jeg gik ned i kælderen til Larry Grenadier og Rebecca Martin's hold. Her har man i løbet af ugen på små hold af 3 mand lavet nogle nye melodier. Men da jeg kom ind, var det violinisten Ingrid Hagels Country house der skulle spilles. Et bluesy melankolsk nummer, hvor melodi og ro er bærende elementer. Grenadier taler om at være opmærksom på volume, ikke som i hvor højt man spiller men som i hvor meget man fylder. 

The Fringe's hold er i gang med et nummer af bassisten John Lockwood. Det er et rigtigt trommenummer, hvor Carsten Landors suppleres af The Fringe-trommeslageren Bob Gulotti. Blæserne bruger lejligheden til at blæse i gennem. Uffe Steen ryster noget evil magi ud over guitaren. Da jeg forlader The Fringe går jeg over på den anden side af gangen, hvor Joe Lovano's hold befinder sig. Jeg overhales af Jørgen Emborg der har hænderne fulde af nodeark. Han sender hurtigt noderne rundt i lokalet. Der tales kort om, hvordan nummeret skal være. Kort tid efter er Joe Lovano allerede i gang med den første solo i et boblende up-tempo nummer. Jeg ville ikke have problemer med at betale 50$ for at høre det her på en jazzklub i New York, hvor jeg musikalsk føler mig hensat til.

Der er koncerter med alle holdene i morgen. Det fornemmes i de lokaler, jeg bevæger mig rundt i over middag. Hos Lage Lund har de sammensat et program af musik komponeret af holdets elever. Hos Tyshawn Sorey øves der stadig på Sorey's komplicerede musik. Alle musikerne er presset til deres yderste og har det godt med det.

Under hele Summer Session har dokumentarfilminstruktøren Laura Ludmilla Sørensen gået rundt med sit kamera og opsuget indtryk, der skal blive til en 25 minutter lang dokumentarfilm. Jeg vender tilbage med mere om den, når det er aktuelt. Om lidt er der koncert med Enrico Pieranunzi, først solo, så duo med Larry Grenadier og til sidst trio, hvor Tyshawn Sorey føjes til. Så er der master classes og til sidst er der Tyshawn Sorey med improviseret direktion…det må jeg vist hellere opleve for, at finde ud af hvad det er.

Ingen kommentarer: