onsdag, august 08, 2012

Summer Session Vallekilde 2012 - de første fire timer

Joe Lovano og Kjeld Lauritsen
JazzDanmarks Summersession har været i gang siden i søndags. 60 skandinaviske jazzmusikere undervises af en række udenlandske jazzmusikere, hvor flere sagtens kan fylde pladsen ud som hovednavn på en jazzfestival. Jeg er igen inviteret og landede i eftermiddags på Vallekilde Højskole.

Eftermiddag i min tidsregning vel at mærke, for her på højskolen var man kun nået til frokosten. Undervisningen blev genoptaget kl. 15.00, hvor jeg fulgte i hælene på Joe Lovano, der med de danske saxofonister Jesper Løvdal, Claus Waidtløv og Michael Blicher har fået nogle mønsterelever. Morten Lund skulle sidde ved trommerne, men da jeg trådte ind i loklet, havde Lovano kastet sig over Lunds trommer. Han spillede supertjekket mens en jam langsomt tog form. Jeg blev i lokalet mens de fortsatte med at øve på et nummer af Jørgen Emborg, der sidder ved klaveret. Lovano's kone Judi Silvano er en energisk og positiv sangerinde, der bringer det næste nummer på banen. Jeg havde et indtryk af at hendes baggrund var klassisk. Det var ikke det der sprang frem på trommehinden da de indøvede nummeret. Et kraftfyldt nummer, hvor Lovano spillede på den klarinetlignende taragot. 

Det er nu mine evner udi delt opmærksomhed testes. jeg kan vælge at fise videre til det næste lokale…men hvilket skal jeg vælge? Der er så meget… Jeg ender i lokalet hvor trommeslageren Tyshawn Sorey underviser. Det er det sidste af undervisningen jeg fanger og jeg har allerede hørt rygter om, at han presser sit hold til det yderste. Her er taktskifte noget man spiser til morgenmad og så ellers skyller ned med kaffen. Tak ska' du ellers have! Jeg vender tilbage med forhåbentlig flere Tyshawn Sorey-oplevelser de næste par dage.

Inden aftensmaden roterer lærerne og har en enkelt time med en af de andre læreres hold. Jeg hører Enrico Pieranunzi sammen med The Fringe's hold, hvor saxofonisterne Jeppe Skjold og Jacob Danielsen laver ballade i gaden med et frijazzet indspark midt i standarden Oleo, der får Pieranunzi til at stoppe ved klaveret og måbe. Joe Lovano blæser igennem på Lage Lunds hold, hvor Kjeld Lauritsen skaber good vibes på hammond. 
Der er aftensmad kl. 18.00 og jeg ender ved et bord sammen med den islandske saxofonist Sigurdur Flosason, som lavede det flotte album Land & Sky sammen med Cathrine Legardh sidste år. Bassisten Jens Skou Olsen fortæller om, at han skal i gang med en ph. d. Trommeslageren Casper Mikkelsen sidder der sammen med Sinne Eeg og Marc Bernstein. 

Jeg prøver lige at trække vejret en ekstra gang og håber ikke, at du faldt af undervejs. Der var megen namedropping. Og i aften er der lærerkoncert!!!


Jeg er på Summer Session indtil de lukker og slukker i weekenden. Jeg vil dagligt blogge løs om oplevelserne.

2 kommentarer:

Niels Ole Sørensen sagde ...

tak for det Niels, jeg vil glæde mig til at læse mere i ugens løb, det lyder for fedt:)

Niels Ole Sørensen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.