fredag, juli 12, 2013

Fire klassiske udgivelser


Ensemble Midtvest & Carsten Dahl: Soliloqouy (Exlibris)

Jakob Davidsens Kammerat Orkester: Se kunsten med nye ører (Gateway) - download

Jacob Anderskov: _Strings, percussion & piano (ILK)

Line Tjørnhøj: #glimpse - The E-Sessions (Edition S/ILK) - download

Jazz og klassisk musik har vi hørt i mange konstellationer. Herhjemme har i særdeleshed tre jazzpianister arbejdet intenst med den klassiske musik i de seneste år. Alle tre er lige nu aktuelle med tre meget forskellige plader og så har der sneget sig en enkelt ikke-jazzer med.

Carsten Dahl har samarbejdet med Ensemble Midtvest i 6 år. De har tidligere lavet dobbeltalbummet Synesthesia & Metropolis sammen, hvor den ene halvdel satte fokus på det, de har arbejdet mest med. Nemlig improvisation. Jeg har oplevet dem et par gange til koncert indenfor kort tid og det har være to meget forskellige oplevelser. Den ene gang var udendørs på et lille torv, hvor folk passserede forbi. Anden gang var i en tyst koncertsal med 100 % fokus på musikken. Det fungerede bedst på det lille torv. På trods af forbi passerendes uro, var det en intens oplevelse. Musikerne var mere mere afslappede end i koncertsalen. De havde det godt med den mindre intense fokuseren på dem. På albummet Soliloquy er der indspilninger fra 4 forskellige koncerter sidste år. Musikken er efterredigeret og skåret lettere til. Det er en krævende og afvekslende oplevelse at høre albummet med et klassisk ensemble, der lige nu befinder sig i en kunstnerisk frugtbar periode. Carsten Dahl udfordrer musikerne og omvendt. I sidste ende udfordres lytteren. Man konfronteres med den musik der spilles. Forsøger at tage stilling, bliver forvirret og finder mening. Det er dobbelttydig musik.

Jakob Davidsen fik velfortjent crossoverprisen ved sidste års Danish Music Awards Jazz  for Kammeratorkester albummet. Her var han allerede godt på vej ind i kammermusikken. Nu tager han skridtet videre. Han har lavet et album, der ikke er beregnet til decideret udgivelse - kan erhverves som download. Davidsen har lavet musikalske fortolkninger af kunstværker der hænger på J.F Willumsens Museum i Frederikssund og Statens Museum for Kunst i København. En enkelt fra Museum Jorn i Silkeborg er der også blevet plads til. Jorn sagde om billedet, at "Stalingrad er et umuligt, mislykket billede, fordi det jeg vil male er umuligt at male. Kampen mellem liv og død."  Billedet indgår i kulturministeriets efterhånden gamle kulturkanon. Jeg har set billedet flere gange og det var et af de første Asger Jorn billeder, der gjorde et stort indtryk på mig som ung - der hvor det gik op for mig at Jorns billeder ikke var en tilfældig leg med farver. Stalingrad er albummets mest voldsomme udladning. Gruen og pinslerne fornemmes. Sammen med Kammerat Orkesteret bl.a. Peter Fuglsang og trommeslageren Knut Finsrud, har Davidsen lavet et flot album med musik der peger i mange retninger.

Jacob Anderskov spillede piano på E-Sessions albummet med komponistkollektivet Dygong. Denne gang er han rykket helt i forgrunden og har selv komponeret musikken. Anderskov har ofte afsøgt svært tilgængelige afkroge i musikkens verden. Det er ikke tilfældet denne gang, hvor han har allieret sig med violin, bratsch, cello og percussion (spillet af Peter Bruun). Han sidder selv ved flygelet, hvor han spiller smukkere end nogensinde. Det er indspillet hos Jan Erik Kongshaug i Rainbow Studiet i Oslo. Alene lyden er skyld i, at du skal i nærheden af dette album. Hvis du stadig tvivler, så lyt til Hungarian Conditions. Tiden ophæves. Rummet udvides. Bevidstheden får større råderum. Anderskov rammer plet med dette album. Det er poetisk og lyrisk uden at blive kvalmt. Det er et meget anbefalelsesværdigt album.
Den sidste plade er med Line Glinthøj. Hun forsøger at fange et glimt. At spille et glimt. Med vokal, cello, trombone, karate (?!) og en binaural tekniker har LIne Tjørnhøj lavet 32 minutters musik, der opfører sig som en parantes, et mellemrum. Det er ganske interessant at høre, hvad der sker når musik opstår i glimt og høres i glimt. Det giver mening at høre det. Det er sværere at beskrive.

Ingen kommentarer: