fredag, august 07, 2015

Rune Kielsgaard/Jesper Zeuthen/Oliver Hoiness/Nis Bysted: Caribisk (Insula Music/kassettebånd) (Escho/download)

Det er som en stor pose bland selv slik. Alene tanken om posen er tillokkende. Indtagelsen af posen bliver et fråderen orgie. Men når det hele så er slut, så sidder man tilbage og er helt opkørt og ør i hovedet. 

Er man som jeg, fan af saxofonisten Jesper Zeuthen, så er dette kassettebånd ikke så lidt af en sukkerbombe. Tanken om en Zeuthen-overdosis er tillokkende. Selve lytningen bliver til et orgie, hvor jeg besættes af Zeuthen. Når det hele er ovre er jeg fuldstændigt udbombet og ør i hovedet. Pludselig indser jeg i mine lyttekramper, at det hele bare var et kassettebånd. Et kassettebånd med Rune Kielsgaaards kvartet Caribisk. Det er intens musik, der sætter sig mærkbart hårdt i kroppen. 

Saxofonisten Jesper Zeuthen og trommeslageren Rune Kielsgaard har spillet sammen i mange år i Anderskov Accident. Guitaristen Nis Bysted spiller Kielsgaard med i det tunge og eksperimenterende rockband Thulebasen, mens den anden guitarist Oliver Hoiness har været gæst i Kielsgaards nye trio Homies sammen med Ned Ferm og Jeppe Skovbakke. Det er musikere som Kielsgaard kender godt. Det kan høres at kvartetten i deres underjordiske dronejazz nedsmeltning, vrider dråberne ud af den knastørre impromusik. Det er en meget massiv lytte oplevelse, der er optaget live på Copenhagen Jazzhouse i maj i år. Jeg er meget begejstret og udmattet.

Ingen kommentarer: