mandag, februar 15, 2016

Jakob Thorkild: Be Strong (Tyrfing) LP

Når Jimi Hendrix genopstår i en mikrotonal metalvarefabrik lyder det sikkert sådan her. Jeg kunne også have fundet på en anden smartass anmelderindledning. Nu valgte jeg så den første. Det er på ingen måde let musik. Det foregiver heller ikke at være det. Det er musik skabt af en guitarist der blander stilarter og genrer meget sammen. Det er ikke en jazzplade - det er alt for larmende og rocket. Det er ikke punkplade - det er alt for avanceret. Det er ikke en metalplade - der bliver ikke sunget og alle tre musikere kan gå i improstemning på en og sammen gang. Det er meget og det er voldsomt på en gang.

Jakob Thorkild lavede for to år siden pladen Art Sleaze sammen med Nils Bo Davidsen på bas og P.O. Jørgens på trommer. Den var jeg så begejstret for, at jeg inkluderede den på listen over de bedste danske jazzplader i 2014. Han har også lavet den aktuelle Be Strong sammen med Davidsen og Jørgens. Trioen kan hvine afsted i højt tempo uden nærmere definérbar retning. De kan også vælge at lægge sig tungt nede under overfladen, hvor de buldrer afsted. Pladens otte skæringer er opkaldt efter 8 personer. Noget jeg tolker som stemninger og følelser. Det er er en plade der på overfladen der lyder pubertært larmende. Det er også en plade hvor dybden allerede høres i overfladen. Jakob Thorkild er sammen med Davidsen og Jørgens i stand til vise sårbarheden og mennesket i den brutale og rå ende af musikkens verden. Det er en anbefalelsesværdig og lytteværdig plade til fordomsfrie jazzlyttere og krøllede metalfans.

Ingen kommentarer: