onsdag, april 13, 2016

Jazznyt fylder 12 år!

Forleden skrev jeg en anmeldelse med en debuterende dansk kunstner. Der kom en hurtig respons fra den unge musiker, der selvfølgelig var glad for de rosende ord. Han spurgte om jeg tilfældigvis kendte andre der ville anmelde pladen. Her måtte jeg melde hus forbi. Udover det trykte magasin Jazzspecial og til dels netmagasinet Salt Peanuts kan jeg ikke komme på andre, der beskæftiger sig med helt ukendt dansk jazz.

På den ene side er jeg vildt stolt over at gøre nogle kunstnere en tjeneste ved, at lade omverdenen vide at deres musik eksisterer. På den anden side synes jeg ærligt talt, at det er rimeligt desillusionerende at min anmeldelse måske er det eneste der bliver skrevet om udgivelsen.

Skal en ulønnet fritidsblogger virkelig være den eneste på internettet der fortæller folk, hvad der sker på den danske jazzscene?

Ja tilsyneladende. Der er ikke penge i at skrive om dansk jazz - og slet ikke på en blog. Der er heller ikke en smart (eller usmart) bagved liggende strategiplan for bloggen. Det eneste der driver bloggen er lyst, lyst og lyst.

I dag er det præcis 12 år siden, at jeg startede bloggen Jazznyt. Først med nyheder og siden med en masse anmeldelser og omtaler af jazzplader fra den ganske verden - men helst fra Danmark og norden. Det er blevet til over 2000 plader der har fået nogle ord med på vejen. Alene i 2016 har jeg nærlyttet og skrevet om plader med Svend Asmussen, Martin Schack, Snarky Puppy, Dr. Lonnie Smith, Jakob Thorkild, Fire, Pere Oliver Jørgens, August Rosenbaum, Ben Monder, Søren Gemmer, Lina Nyberg, Phronesis, Niclas Knudsen og mange mange flere.

Mit eneste ønske er at læserne af bloggen kan bruge det de læser. Bruge det til at få lyst til, at lytte til noget af al den nye og spændende jazz, der hele tiden udkommer. 

Jeg har ikke penge til promovere bloggen og gøre opmærksom på at den eksisterer. Jeg bruger selvfølgelig Facebook, men har en begrænset rækkevidde - da jeg ikke har et annoncebudget. Du må gerne hjælpe! Du kan være med til at sprede budskabet om at bloggen eksisterer. Det falder tilbage på jazzen og dansk jazz i særdeleshed.

Tak fordi du følger Jazznyt.com - det betyder meget for mig.
Jeg elsker musik og i særdeleshed jazz - det er der ingen grund til at skjule.
Og så går der lige 12 år mere, så er der kun et år til 25 års jubilæet.

ps: Billedet er fra en koncert med Snorre Kirk Quintet, som jeg var til for nylig. Det var stort!

1 kommentar:

niels ung sagde ...

keep up the good work!